Klucz dynamometryczny jest potrzebny wszędzie tam, gdzie konieczne jest dokręcenie śruby z odpowiednim momentem obrotowym lub, mówiąc po ludzku, z dokładnie odmierzoną siłą.
Każde połączenie śrubowe powinno być zawsze dokręcane przy użyciu klucza dynamometrycznego. Wynika to z faktu, że śruba lub nakrętki powinny być dokręcane tylko wtedy, gdy nie ma niebezpieczeństwa, że same się poluzują. Dodatkowo, śruba i części, które muszą być dokręcone, nie mogą być przeciążone, ściśnięte lub rozciągnięte. Istnieje ryzyko uszkodzenia gwintów, zniekształcenia części do połączenia i rozciągnięcia śrub, a także problemów z późniejszym odkręceniem elementów.
W praktyce nie można jednak przesadzić z precyzją. Dotyczy to zarówno warsztatu, jak i fabryki. Klucz dynamometryczny powinien być używany tylko w miejscach, które są absolutnie niezbędne, wygodne lub wyraźnie uzasadnione.
Klucz dynamometryczny - niezbędny klucz w twoim warsztacie
Jedyną czynnością, przy której klucz dynamometryczny jest absolutnie niezbędny, jest dokręcanie głowicy silnika. Wie o tym każdy mechanik. Blok silnika jest zwykle przykręcony do głowicy co najmniej 10 śrubami. Zdarza się, że jest ich więcej. Aluminiowa głowica odkształci się, jeśli zostaną one dokręcone z nierówną siłą. Albo, co najwyżej, gazy znajdą wyjście w najsłabszym miejscu połączenia. Ryzykujemy spaleniem uszczelki głowicy lub spowodowaniem nieodwracalnych uszkodzeń bloku silnika lub głowicy, jeśli dokręcimy śruby "ręcznie". Jest to bardzo wrażliwe miejsce w samochodzie. Śruby muszą być dokręcone z odpowiednim momentem obrotowym.
Klucz dynamometryczny - kiedy się przydaje?
Klucz dynamometryczny przydaje się również w miejscach, gdzie śruby lub elementy skręcane są delikatne, a granica między spowodowaniem uszkodzenia a zapewnieniem, że części są dokręcone z odpowiednią siłą jest bardzo wąska. Klucza dynamometrycznego używamy zawsze wtedy, gdy nakrętki są wykonane z tworzywa sztucznego (jak np. elementy wnętrza) lub gdy łączone części są wykonane z cienkiego aluminium lub tworzywa sztucznego, jak np. bagażniki dachowe. Łatwo jest nam dostrzec niebezpieczeństwo, jeśli skręcimy je zbyt mocno. Możemy również uszkodzić dany element, skręcając je zbyt mocno. Może to doprowadzić do "odlotu" roweru i ewentualnego uszkodzenia dachu. Momenty dokręcania śrub są zawsze podane w instrukcjach obsługi akcesoriów, zwłaszcza markowych.
Klucz dynamometryczny - dla warsztatów wulkanizacyjnych
Dla warsztatów wulkanizacyjnych obowiązkowym elementem powinien być klucz dynamometryczny. Należy zaznaczyć, że klucz dynamometryczny nie powinien być używany w przypadku pośpiechu. Do wstępnego dokręcenia śrub koła należy użyć jedynie klucza elektrycznego lub pneumatycznego. Następnie należy dokręcić każdą śrubę za pomocą klucza dynamometrycznego. Używanie go jest dobrym pomysłem. Jest on przydatny, aby w razie awarii opony na drodze można było ją zdjąć tym samym kluczem, którego używamy na wyposażeniu samochodu. Aby mieć pewność, że koło NIE rozpadnie się, należy dokręcać śruby ręcznie.
Jaki klucz dynamometryczny wybrać?
Zwróć uwagę nie tylko na markę czy jakość klucza, ale także na zakres momentu obrotowego, który może obsłużyć. Do dokręcania kół idealnie nadaje się duży klucz o roboczym zakresie momentu obrotowego 40-200 Nm. Może jednak okazać się niewystarczający do dokręcania śrub głowicy w małych silnikach. Taki klucz jest również zbyt duży do elementów wnętrza i aluminiowych bagażników dachowych. Te momenty obrotowe mieszczą się zazwyczaj w przedziale 5-15 Nm i 20 Nm. Będziesz potrzebował klucza, który ma zakres 2-20 Nm. Sprawdź na dynamometryczne.pl
Klucz dynamometryczny - jak go używać?
Chociaż kuszące jest używanie klucza do odkręcania zapieczonych śrub, nie jest to zalecane. Klucz dynamometryczny służy do dokręcania śruby. Jeśli klucz dynamometryczny jest kluczem nastawnym, najpierw ustawiamy dla niego pożądany moment obrotowy (widać go na skali), następnie nakładamy na niego klucz nasadowy i powoli dokręcamy. Przestajemy kręcić, gdy usłyszymy charakterystyczne "kliknięcie".
Istnieją również prostsze klucze, które posiadają obrotową skalę. W tym przypadku, im większą siłę przyłożymy do klucza, będzie się on bardziej obracał. Wystarczy po prostu obserwować klucz, aby stwierdzić, kiedy przestanie się obracać. Istnieją również klucze, które posiadają sprzęgło zapobiegające zbytniemu dokręceniu śruby.